مدیر آموزشگاه در اداره مجموعه خود نیاز به ساز و کارهای مختلفی دارد . خصوصا در یک کار گروهی ،همه باهم باید درک واحدی از کار داشته و ضمن رعایت محدوده فعالیتهای خود ، وظایف مشخص شده  را بخوبی انجام دهند . در این راستا مدیران با نظارت و بررسی عملکرد همکاران خود ، برای افزایش انگیزه و ایجاد رغبت و تقویت فعالیتهای درست و برجسته و جلوگیری ار انحراف و آسیب  ، و ارج نهادن به تلاش ها از ابزار تشویق و تذکر به خوبی  و به جا استفاده نماید . در این مورد نقش تشویق و تذکر بررسی می گردد:

الف :  تشویق کارکنان :

همکاران  آموزشی و اداری در فرایند برنامه ها ، به احساسات دیگران بطور نا خود آگاه توجه زیادی دارند . احساسات مثبت و تعریف و تمجید از کارها چه به صورت فردی یا جمعی ( با یک رنگی و سادگی  و درستی )  موجب تقویت باور و انجام بهتر عملکرد می گردد. .در این خصوص راهکارهای زیر پیشنهاد می گردد :

1- تشویق همکاران در کلاس درس ، شورای معلمان ، جلسات اولیا با  ذکر نوع  فعالیت برجسته  و تلاش صادقانه همکار باشد .

2- انجام تشویق به صورت کتبی همراه با هدیه و اهدای آن به همکاران در مجامع عمومی باشد .

3- نوع تلاش و فعالیت خوب همکار در تابلوی اعلانات دفتر مدرسه نصب گردد و از همکار درخواست استمرار آن گردد.

4- بعضی از همکاران در مناسبت خاص ( مانند روز معلم ، روز مربی پرورشی و... ) مورد تشویق با برنامه های خاص قرار گیرند .

5- در تشویق همکاران در موقعیت مناسب می توان از مساعدت های دانش آموزان و اولیا و اداره آموزش و پرورش استفاده نمود .

6- احترام به معلمین و اطلاع از برخی مشکلات آنان و تلاش در رفع آن نیز نوعی تشویق می باشد .

7- گفتن کلمه خسته نباشید با خوشرویی ، در ساعات تفریح در کنار معلمین بودن ،نوعی دیگر از تشویق کارکنان می باشد .

8- فعالیتهای برجسته و عملکرد برخی کارکنان از طرف مدرسه فیلم برداری شده و این فیلم در اختیار مراجع و مسئولین یا همکاران و دانش آموزان دیگر جهت استفاده  قرار گیرد و به عنوان یک  اثر مهم  در مدرسه باقی بماند

توجه مدیر به رفتارهای همکاران خود ، باعث توجه کارکنان به حالات و رفتار مدیر می گردد بنابراین مدیران باید پیام خود را با نگاه و حالات خود در مقابل رفتار همکاران نشان دهند. و مواظب رفتار های خود باشند .

ب ) تذکر :

همه ما نیاز به تذکر داریم علاوه برآن به جهت تسلط مدیر به محیط آموزشی و اطلاع از نظرات اولیا و دانش آموزان و کارکنان و آشنایی به فرایند کامل فعالیتها ، ابزار تذکر برای حرکت آموزشی  مفید می باشد .

کارکنان مدرسه دیدگاه ها و رفتارهای خاص خود دارد . در آموزشگاه کار ها تعریف شده و اهداف فعالیتها مشخص می باشد و مدیر آموزشگاه با تدبیر و هوشیاری  ، جلوی انحراف در مسیر حرکت را می گیرد ، راهکارهای مدیران برای تذکر به صورت زیر می باشد :

1- مدیران باید بهداشت قبل از درمان را فراموش نکنند و در آموزشگاه این اصل را سرلوحه کار ها قرار دهند ، الگو بودن مدیر ، بیان انتظارات ، ارائه راهکار ، استفاده از ابزارهای مناسب ، تعریف و بیان اهداف کارها ، مشخص کردن مسیر حرکت ، ارزیابی مستمر و... بهداشت قبل از درمان می باشد .

2- هریک از کارکنان در حیطه وظایف خود مسئولیت هایی دارند ( مثلا مسئولیت اجرایی، آموزشی ،خدمتگزار ، معاون ، مربی ، مشاور ، معلمین و... ) این مسئولیت ها در ابتدای مهر مجددا به آنان ارائه ( حتی به با تجربه ها ) و انتظارات آموزشگاه بیان گردد.مسلما در ادامه فعالیت ضعف ها و انحراف ها و عقب ماندگی ها مشخص می گردد .مدیر باید با تدبیر و بسیار محترمانه و محرمانه و خصوصی با کارکنان در باره مشکلات صحبت نماید..

3-رفتار و برخورد غیر مستقیم مدیر تاثیر زیادی در دیگران دارد . کارکنان خیلی خوب رفتارها را می سنجند و خیلی سریع متوجه رفتار ها می گردند بنابراین ارایه  رفتارهای خوب و پسندیده  به صورت  غیر مستقیم باعث تغییر نگرش و رفتار دیگران می گردد.

4- ارائه بحث های آموزشی و کاری در قالب جلسات عمومی یا تشکیل کار گروه ها که در آن پیرامون مسئولیت های کارکنان به صورت تخصصی بحث گردد نوعی تذکر می باشد که دیگران را به اصلاح رفتار هدایت می نماید

5-ارائه مقاله و جزوه های کاری و علمی یا نمایش فیلم های آموزشی که در آن به نقش های کارکنان مدرسه پرداخته شود و به مسئولیتهای کارکنان به نوعی اشاره گردد  نوعی پیام و تذکر و ارائه  راهکار می باشد .

6- در کنار همه رفتار ها و برنامه های کاری غیر مستقیم ( در صورت ضرورت )مدیر می تواند به عنوان آخرین راهکار  تذکر کتبی و بی اعتنایی را در پیش گیرد  . این عمل کاملا سنجیده و مناسب انجام گیرد۰